Long time no see (or write)

3 augustus 2019 - Moskou, Rusland

Heeeey Luitjes,

Potjandorie ik heb al veel te lang niets van me laten horen. Nu kan ik met het excuus komen dat ik het heel druk heb gehad maar zoals mr. Vijselaar me in een telefoongesprek vertelde: 'echt rustiger gaat het ook niet worden Maart, dus ga nou maar schrijven.' Hij had natuurlijk gelijk, dus bij deze maar even een moppie jazz aangezet en in de pen gekropen.

Vorig weekend was het einde van de eerste maand in het instituut hier en de tijd is voorbij gevlogen. Mijn laatste bericht op deze reislog is van 16 juli, dus zeker al 3 weken geleden en na deze 16e van juli heb ik zoveel nieuwe mensen op het instituut leren kennen. Onwijs toffe jongens en meiden waar ik een hele leuke paar weken mee beleefd heb! Het trieste is dat ze eigenlijk allemaal maar 1 maand summerschool deden hier in Moskou, wat dus betekent dat ze afgelopen weekend allemaal naar huis zijn gegaan. Een klein traantje heb ik dus wel weg moeten pinken want, we zijn nu nog maar met 3 lui over van de originele groep. Het is wel jammer dat je afscheid moet nemen van iedereen precies op het moment dat je ze wat beter leert kennen.

IMG-20190716-WA0010

Nevertheless waren het een paar topweekjes! Hierboven een foto van de vrienden van het instituut tijdens de verjaardag van een van de meiden. Ff lekker een pizza'tje gegeten, soms is het wel lekker om gewoon wat bekends te eten hahaha. Met wat van deze lui heb ik ook een paar zeer fijne nieuwe barretjes en restaurantjes ontdekt in Moskou wat natuurlijk altijd fijn is, zeker als de prijzen gunstig zijn en het publiek aangenaam :). Een van de favorietjes is een barretje haaks op een van de bekendste straten van de stad, recentelijk nog weer even in het nieuws geweest vanwege een protest wat er nogal hardhandig is neergeslagen, Tverskaya Ulitsa. Hoewel Tverskaya gewoon duur is, is het in dit zijstraatje lekker underground met hippe nieuwe barretjes en lokaal volk in plaats van toeristen. Uiteraard hadden we onszelf daar weer aardig in de kijker gespeeld, zeker toen we meegedaan hadden met de Russische karaoke. De volgende dag kwamen we dan ook dit pareltje op instagram tegen XD:

IMG-20190731-WA0004

Theo en ik mooi even het weide web op geslingert, de bar heeft gewoon een foto gebruikt van Theo's instagram haha, uiteraard zonder toestemming. Oja Theo is een Franse klasgenoot die dus ook op de foto staat. Schijnbaar zijn er ook filmpjes van ons Karaoke optreden maar toevallig heb ik precies op het moment van schrijven problemen met het uploaden van deze filmpjes dus dat moet maar een andere keer komen. He, wat jammer nou.

Los van al het bierdrinken en barretjes bezoeken heb ik natuurlijk ook gewoon culturele dingetjes gedaan. Een excursie langs een aantal metrostations van het metronetwerk, een bezoekje aan Moscow City, het historisch museum naast het Rode Plein bezocht en als kers op de taart ook nog even naar Kolomenskoe Park gegaan. Kolomenskoe is de plek waar vroeger de zomerresidentie van de tsaar stond. Tegenwoordig is het een openbaar park van enorme omvang maar een aantal gebouwen uit de tijd van de tsaren staan er nog en zijn erg mooi. Zeker in de omgeving waarin ze staan. Het park staat op een heuvel die uitkijkt over de stad en dat maakt natuurlijk mooie plaatjes. Helaas was het weer op de dag dat ik er was niet super geweldig maar dat mocht de pret niet drukken.

P1060278

P1060275

P1060271

Ik sluit nu even af met een mooi plaatje van het nachtelijk uitzicht uit m'n dorm simpelweg omdat het zo'n lekker uitzichtje is. Lezers, tot het volgend berichtje, ik zie jullie gauw weer!

P1060292