Een hoop gebeurt

16 juli 2019 - Moskou, Rusland

Heey hoi!

Het is alweer meer dan een week geleden sinds de laatste update van het blogje! Gelukkig heb ik eindelijk een momentje gevonden om een en ander op te typen. Afgelopen week was behoorlijk druk met van alles en nog wat. Het weekend was ook niet bepaald rustig en gister (maandag) was ik ook de hele dag in de weer. Laat ik beginnen met een plaatje van het Instituut, sinds ik die nog helemaal niet gepost heb!

P1060227

Om de chronologie een beetje in stand te houden zal ik beginnen met het geweldige oezbeekse restaurantje waar ik eerder al over schreef. Het is niet minder goed geworden dus nog steeds een erg fijn plekje om te eten! Ik ben er nu al 4 keer geweest hahahah. Maarja je moet ook wat want het koken in de dorm is aardig lastig. Er zijn gedeelde keuken ruimtes maar daar staan alleen een aantal tafels en stoelen, een wastafel en 3 kookstellen in. Alle pannen, potten, borden, bestek etc. je dus zelf aanschaffen. Dat is op zichzelf al niet zo chill, zeker niet als je hier maar 2 maanden zit, maar wat het helemaal matig maakt zijn de grote hoeveelheden kakkerlakken. Dat is sowieso een beetje een probleem hier op de dorm. Laatst zat ik lekker een broodje te eten en liep er pardoes een over m'n bord, niet zo chill XD. Anyhow, hieronder een leuk foto'tje van het restaurantje. Goeie poep. Daaronder ook maar even een foto'tje van de 'simpele hap' die er soms in sluipt: shoarma. Of zoals ze dat hier schrijven shaurma. Grappige is dat wat wij in NL donner kebab noemen, hier shaurma genoemd wordt. Het wordt ook niet op een pita broodje gegeten maar in een turkse pizza. Neemt niet weg dat het net zo vet, smerig en ik geef toe, lekker is als in Nederland. Zeker na het uitgaan. De toko op de foto is dan ook altijd open geloof ik (ik heb em in ieder geval nog nooit gesloten gezien) en zelfs de lokale dienders halen er lekker hun shaurma'tje. Zie je zo'n dienst lada ff midden op de weg stoppen en mag de jongste van het stel ff de bestelling plaatsen; prachtig.

P1060226

P1060230

Verder is er natuurlijk ook veel gestudeerd de afgelopen week, woordjes, grammatica, liedjes, zelfs hele gedichten van Alexander Sergeyevich Pushkin worden behandelt. Uiteraard allemaal in het Russisch. Klinkt redelijk brutal maar het is echt behoorlijk leuk, mede door de leraressen. Na dit soort lessen ben je natuurlijk wel een beetje gesloopt dus ik was erg blij om te merken dat Netflix ook gewoon nog werkt in moedertje Rusland. Dus ff oldschool seizoen 3 van Stranger Things er in een week doorheen gebinged: some things never change. Afgelopen donderdag was het echter alweer tijd om op stap te gaan, dit keer met vrienden van Luuk hier in Rusland. Hartstikke gezellig om wat vrienden van hem te ontmoeten die ook daadwerkelijk hier vandaan komen al gaat de communicatie in het Russisch nog steeds erg slecht. Ik merk dat ik simpele gesprekjes al wel beter kan volgen maar het zelf bijdragen aan een gesprek is nog steeds erg lastig. In dat opzicht zijn het nog steeds babystapjes :P.

De vrijdag er op was prachtig. Het weekend is begonnen en deze dag zouden we met een grote delegatie van het instituut een pilsje gaan doen samen. Een ongelooflijke klus omdat het grootste deel van de mensen op het instituut Frans, Italiaans of Spaans is. Laat me je vertellen, ze maken alle stereotypen waar. Op tijd komen is vooral een zwak punt hahaha. Gelukkig zijn er ook nog Polen op het instituut, daar kan je toch wat meer van op aan. Gelukkig konden we uiteindelijk elkaar allemaal vinden in de kroeg waar we hadden afgesproken (de beruchte Krushka wederom). Na flink voorgepilst te hebben aldaar zijn we doorgegaan naar een-of-andere Rock-n-Roll bar op aanraden van een Russische maat en het stelde niet teleur. Natuurlijk weer allemaal gekkigheid meegemaakt daar, echt Rusland waardig!

De zaterdag er op was dus een gevecht tegen de kater en praktisch de hele dag heb ik lekker niets anders gedaan dan wasjes draaien, boodschapjes doen en ergens tussendoor nog eten. Super uitbrakken zo. Vooral omdat het vooruitzicht voor die middag geweldig was. Een klasgenootje had ons verteld over studenten kaarten voor een voorstelling in het Bolshoi theater voor maar 100 roebel. Dat is natuurlijk een kans die je niet voorbij kan laten gaan. Daarvoor moesten we wel om 16:00 bij de kassa staan want je kon de kaarten niet online bestellen. Omdat we met een aantal Fransen waren konden we natuurlijk niet op tijd zijn dus wij kwamen om 16:15 bij de kassa aan en, classic Rusland, was de kassa al gesloten voor studenten. Met wat geluk (en hulp van wat omstanders) mochten we toch nog op het nippertje wat kaarten kopen en potverdikkeme, ik ben echt mega blij dat dat gelukt is! De show die we daar zagen was het klassieke ballet stuk 'Raimonda', en de eerste balletvoorstelling die ik ooit heb bijgewoond! Wat een zaal, wat een voorstelling, wat een klasse! Alles begeleid door een enorm orkest en snaarstrak. Ik had niet verwacht dat ik de hele show (van 3 uur!) zou afkijken, zeker niet omdat we staanplaatsen hadden op de 7e verdieping haha. Echt een geweldige ervaring!

IMG-20190713-WA0065

1. Mams:
    17 juli 2019
    Weer een geweldig verhaal, vooral die kakkerlak op je bord, gedver!
  2. Sjaak:
    17 juli 2019
    Mooie verhalen hoor. "Goeie poep!"