Weekendje Moskou

2 juli 2019 - Moskou, Rusland

Om maar gelijk door te gaan waar het vorige verhaal ophield, op vrijdag 28 heb ik dus de sleutels tot die geweldige dorm gekregen. Vrijdagavond ben ik gelijk ff met Luuk de stad in gegaan en hebben we wat gegeten bij een tof Oezbeeks restaurantje. Schijnbaar worden de Oezbeken hier nogal slecht betaald en hebben ze vaak shitty jobs. Dat betekent echter ook dat in een restaurant als deze het eten niet duur is. Grappige sidenote, veel dingen zijn hier 24 uur per dag open net als dit restaurant. Het eten was heerlijk en we betaalden 10 euro p.p. terwijl we midden in de stad zaten! Kijk, daar wordt een Nederlander blij van haha.

P1060108

Na het eten, zijn we naar een classic Amerikaans gestyled poolcenter gegaan en hier hebben we een potje Russisch biljart gedaan, een variant van poolen met een veel grotere tafel en ballen en veel kleinere gaten. Kortom, niet te doen en de lokale Russen waren dan ook vrij argwanend over wat we daar deden. Het duurde niet lang of we kregen het advies om het maar bij Amerikaans poolen te houden, toch een beetje verliezen dit. Daarna hebben we het voor gezien gehouden en heb ik het eerste nachtje in de dorm doorgebracht. Die sprits gaat nog wel wat gewenning van me vragen, man man man.

P1060149

Zaterdag multi brak wakker geworden, wat denk ik hoofdzakelijk door de gare kamer kwam. Echter was dit de dag dat ik met m'n roommate op pad zou gaan de stad in, dus hup er uit en op pad. Eerst nog even naar de super geweest om wat ontbijtspulletjes te halen maar toen gingen we!  Uiteraard stond het rode plein hoog op het lijstje van plaatsen om te zien dus daar gingen we direct heen. Een blik op dit plein maakt weer veel goed want het is echt super indrukwekkend, een groot deel van de charme daarvan zit natuurlijk ook in de historie en daar ben je je dan ook direct bewust van als je er ben. Daarna zijn we ook nog even de GUM in gegaan, een enorm winkelcentrum wat nogal luxe is. Heel leuk om te zien maar natuurlijk niet helemaal iets voor mij. Het pretpark gehalte was er vrij hoog, er werd zelfs Efteling waardige muzak gedraaid :P. Na m'n tijd met m'n roommate in de stad had ik weer met Luuk afgesproken om even goed te pilsen en dit is zeker gelukt maar dat is iets voor een andere keer hahaha. Komt er op neer dat ik weer bij hem gecrashd ben en de volgende dag pas om 13:00 wakker werd.

P1060158

We waren allebei die zondag dus bokkegaar. De remedie voor dit alles: Burger King. Jezus wat voelde ik me weer vies, zo'n burgertje wegkouwen met m'n brakke tronie. Daarna in een cafe'tje formule 1 gekeken. Chill maar vervolgens kwam toch wel zo'n geweldige ervaring. Luuk en ik zijn naar de banya geweest, een typisch Russisch concept van naar de sauna gaan. Er is een vrouwen ingang en een mannen ingang, het is hier dus gescheiden in tegenstelling tot Nederland. Vervolgens kwamen we in een soort café/bistro achtige ruimte waar je even uitkleed en dan kan je het 'natte' gedeelte in gaan. Wij waren in een behoorlijke luxe took, sanduny, dus hoe het is voor een simpeler versie weet ik (nog) niet. In het 'natte' gedeelte zijn douches, een bad, massageruimte, van die tonnen met koud water en de sauna zelf. De truc is om even helemaal kapot te gaan in de sauna en dan zo'n koud bad te pakken, waarna je je even afdoucht en weer teruggaat of bij je tafeltje in het café gedeelte even een lekker biertje neemt alvorens je teruggaat. Wil je echt uitpakken dan betaal je nog een medewerker om n de sauna je lichaam te slaan met takken met bladeren, vraag me niet waarom. Of je pakt helemaal uit met de hapjes en drank en maak er op die manier een feest van. De vibe die er hangt is in ieder geval erg relaxt en het pand was echt prachtig. Sanduny is wat dat betreft ook wel een pareltje, gesitueerd in een architectureel en historische monumentaal pand. Echt een heerlijke ervaring en een aanradertje als je hier bent!

P1060175

1. Marjolein:
    4 juli 2019
    Hahaha ik ga stuk om je schrijfstijl, net of ik je gewoon hoor praten. Ouwe pilsbaas.
  2. Giel:
    4 juli 2019
    Klinkt allemaal erg leuk maarten! Geniet er van!