Eerste lessen

6 juli 2019 - Moskou, Rusland

Beste lezertjes,

Het is alweer wat dagen terug dat ik de laatste update heb geschreven maar vandaag heb ik een gaatje in m'n drukke schema gevonden om wat neer te pennen. De eerste lessen zijn ondertussen achter de rug en ik kan jullie vertellen, het is super! Het instituut geeft ons meerdere docenten en deze rouleren in de loop van de week. Dit wordt gedaan om ons meerdere accenten en stijlen van Russisch te laten horen. De lessen zijn super interactief en erg gericht op spreken en luisteren, de grammatica komt ook aan bod maar heeft niet de nadruk op dit moment. Voor mij en de andere studenten is dat echt heel fijn want we zijn echt base level of A0+. Het verstaan en correct kunnen uitspreken van de woorden is natuurlijk ongelooflijk handig in het dagelijks leven hier en het correct opbouwen van een zin is daar ondergeschikt aan.

De leraressen zijn ook super, ze hebben echt plezier in de lessen en doen erg hun best om je te helpen. Uiteraard gebeurt dit wel hoofdzakelijk in het Russisch maar als je er na 10 keer uitleg in het Russisch nog niet uit komt heb je zelfs kans dat er zomaar pardoes een Engels woordje uitrolt bij de docent. Tot nu toe hebben we 2 docenten gehad en volgende week krijgen we nog een derde (meen ik). De eerste docent nam heel erg haar tijd met alles en deed meer de lessen volgens het boek, wat toch wel fijn is op zo'n eerste dag. De tweede docent maakt het geen reet uit dat we absolute beginners zijn en vertelt gewoon hele verhalen in het Russisch aan de klas. Grappig genoeg merk je dan dat toch een hoop wel binnenkomt door de puntjes te verbinden en uiteindelijk hebben we van haar al tips gehad over welke markt we moeten bezoeken (коньково рынок), wat een lekkere Russische taart is (торт птичье молоко), dat je Russisch ijs prima kan eten ter vervanging van het avondeten (als je ff krap bij kas zit) en dat Russische vrouwen er pas 's avonds goed uitzien en dat het 's ochtends een drama is hahaha. Ze vertelden ons ook dat je prima het water uit de kraan kan drinken hier maar die proef neem ik nog maar even niet op de som. Hieronder een foto'tje van de klas :)

P1060184

Naast dat de lessen onwijs leuk zijn zijn ze ook behoorlijk vermoeiend. Na een dagje van 9:00 tot 14:30 intensief Russisch ben je wel even kapot. Gelukkig was er deze week ook nog wat energie om naschoolse activiteiten te doen. Ik ben met m'n Poolse roommate een keertje naar de Russische variant van een fastfoodketen als McDonalds geweest, de Teremok. Hier kan je allerlei Russische gerechtjes bestellen zoals blini. Dat zijn een soort pannenkoekjes gevuld met een hartige vulling en vaak met smetana, een soort zure room, erbij. Donderdagavond was ook geniaal, toen ben ik met een aantal klasgenoten en Luuk uitgeweest aangezien we vrijdag vrij waren. Eerst voor weinig knaken pilsen in de Krushka en daarna naar een-of-andere expat bar. We waren op dat moment al aardig teut en op het moment dat we aankwamen waren we binnen een minuut al 1 van de gasten kwijt. Wij dus de kroeg in om hem te zoeken en na 10-20 seconden kwamen we erachter dat ie bas stond te spelen met de band op het podium hahahahaha. Geweldig!  Hoe hij dat geregeld heeft 1 minuut na binnenkomst terwijl hij echt 3 woorden Russisch spreekt is nog steeds een mysterie maar we hebben er in ieder geval goed om gelachen! XD Kijk voor het filmpje van z'n performance even in de video's sectie van de blog.

1. Mams:
    6 juli 2019
    F.....ng unbelieveble, hier hoor ik toch echt een nummer van Nick Cave!😂😂