Babystapjes

1 juli 2019 - Moskou, Rusland

P1060098

Beste luitjes,

Sinds ik hier 2 maanden ga zitten en waarschijnlijk wel een-en-ander mee ga maken leek het me wel tof om een blogje bij te houden van de ervaringen. Scheelt ook weer dat ik dan niet iedereen hoef te appen :) Afgelopen donderdagavond ben ik dus aangekomen op Sheremetyevo en begon het avontuur maar eigenlijk begon het veel eerder al.

Het idee om naar Moskou te gaan is begonnen met de tip van m'n maat Luuk (die in Moskou woont en werkt) om eens te kijken naar het verkrijgen van een cultureel verdrag beurs voor een summerschool in Moskou. Het leek me wel wat en ik ben ergens in November serieus gaan kijken naar wat daarvoor nodig was. Classic Rusland was dat totaal niet duidelijk maar na veel mailtjes met vragen, nog veel meer aannames en een beetje geluk heb ik de aanvraag gedaan en zomaar een maand later moest ik bij de Russische Ambassade komen opdraven. Na een super vreemd selectiegesprek waarbij we het over niet veel meer hebben gehad dan wat ik van de Russische taal ken (niets..) en wat ik daar zo'n beetje denk te gaan doen, stond ik na 20 minuten weer buiten. Vervolgens hoorde ik een hele tijd niets….

Na een aantal maanden begon het balletje echter weer te rollen en was de volgende stap in de aanvraag procedure van de beurs dat ik een visum moest aanvragen. Behoorlijk spannend, ook omdat de summer school 2 weken daarna al zou beginnen. Het aanvraag proces was gelukkig nog wel te doen en de visum was maar liefst 2 dagen voor m'n vlucht al binnen. Op het moment dat ik in het vliegtuig zat was m'n beurs echter nog steeds niet toegekend maarja, ik dacht ik heb het visum dus het zal wel goed zitten.

Komen we nu dus terug op de aankomst op Sheremet. Redelijk gespannen ging ik door de douane waar een meisje van schijnbaar 18 m'n paspoort controleerde en me zonder een woord te zeggen door wees naar de toegangspoortjes: 'Yes, ik ben binnen!' hahaha.  Opgelucht zie ik op het vliegveld Luuk staan die me op komt halen, stap 1: pils.

P1060099

Na ff in no-time een halve leo naar binnen geslagen te hebben pakten we een taxi'tje naar de stad en hebben we de hele avond biertjes gedronken. Needless to say dat inchecken in de dorm het niet meer ging worden die avond dus maar op de bank bij hem geslapen. De volgende dag ingecheckt heeft de beste man me even op weg geholpen met een troika kaart, een soort OV-chipkaart, en een russische simkaart. Bellen en internetten met je Nederlandse nummer hier is echt mokerduur en voor 10 euro in de maand kan je hier gewoon onbeperkt internetten, machtig mooi!

De dorm, of общежитие in het Russisch, is echt van een koude kermis thuiskomen. Als je Nederlandse standaarden gewend ben is dit een heel nieuw niveau van shit. Ik zit met 4 gasten in de kamer. 2 in de ene en 3 in de ander maar we delen het toilet en de douche. Alles in deze ruimtes ziet er uit alsof het sinds de Jaren 70 niet meer vervangen is (godzijdank is de koelkast maar 10 jaar oud ofzo). De matrassen waren ooit 5cm dik maar dat is nu niet meer dan 2cm, daaronder geen lattenbodem maar gewoon een plaat hout, veert lekker mee…. Bekijk de foto's maar en je weet wel wat ik bedoel. Gelukkig was ik hier op ingesteld maar mijn Franse kamergenoot had een beetje een break-down toen hij het zag hahhaha. Verder zit er nog een super relaxte Pool op de kamer en een Sloveen die ik nog niet zoveel gesproken heb. All-in-all een mooi begin van de summerschool.

P1060105P1060104

1. André Burghardt:
    Hoi Maarten,
    Leuke foto's! Op de badkamer na ziet het er goed uit. Veel plezier daar!
    Groeten, André
  2. Sjaak:
    4 juli 2019
    We blijven je met belangstelling volgen, succes!
  3. Mams:
    Leuk, je blog! We gaan je volgen (natuurlijk) xxx